„Byl bych rád, aby nebyl daleko den, kdy starosta chytrého města zaparkuje na chytrém parkovišti, dá si do zásuvky svůj elektromobil a během dvaceti minut, než se mu nabije baterie, posedí na chytré solární lavičce. Na ní se připojí k internetu a podívá se, jak mu svítí veřejné osvětlení v obci,“ nastínil svůj sen Lukáš Svoboda z firmy E. ON, která společně s firmou Omexom GA vybudovala v Bolevci Energo polygon za 15 milionů korun.
Starostové, kteří chtějí uspořit, si zde mohou prohlédnout třeba takzvané chytré veřejné osvětlení. Generální ředitel Omexom GA Energo Zdeněk Židek uvedl, že toto osvětlení uspoří osmdesát procent elektrické energie a návratnost investice je do pěti let zaručena.
„Systém šetří i životní prostředí, protože poruchy spánku jsou způsobené nadmírou světla. V oblasti takzvaného světelného smogu se špatně žije i zvířatům,“ připomněl Židek.
Zajímá vás dění v krajích?
Za cenu jednoho vydání získáte všechny regionální přílohy.
„Proč máme nadávat na to, že nás oslňují lampy, když můžeme instalovat osvětlení, které se před přibližujícím se chodcem rozsvítí a zase pomalu zhasne, aby neoslňovalo a zároveň šetřilo elektrickou energii,“ vysvětlil Židek.
Jednatel české pobočky firmy E. ON Martin Záklasník připomněl, že energetika prochází naprosto zásadními změnami. „Za deset let ji nepoznáme,“ konstatoval s tím, že polygon má pomoci obcím zpracovat vlastní strategii své energetické či dopravní budoucnosti.
„Obce nemají dostatek odborníků, jsme připraveni jim pomoci,“ připomněl Židek. Pokud totiž takzvanou smart city strategii nebudou mít obce zpracovanou, nebudou moci žádat o speciální dotační peníze určené třeba na smart parkování. I to se dá totiž na polygonu vyzkoušet.
Budoucností chytrých měst jsou vozidla na elektropohon
U každého tamního parkovacího místa je terčík, který svítí buď zeleně, nebo červeně, pokud je místo obsazené. Na centrální počítač pak putuje informace o volných či obsazených místech.
„Jako turista budu ve městě hledat místo k parkování a v aplikaci chytrého telefonu se mi ukáže, kde místo je. Dá se tím ve městě optimalizovat doprava, aby auta na benzin či naftu zbytečně nekroužila centrem a nevytvářela smog,“ popsal Svoboda.
„Navíc na placených parkovištích budeme vědět, jak dlouho zde konkrétní auto stojí a nebude potřeba, aby městská policie obcházela jedno vozidlo za druhým a dívala se na lístečky za oknem. Bude to mít v informačním systému buď na radnici nebo na pobočce městské policie,“ přiblížil Svoboda.
Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus odhadl, že chytré parkování umístěné nejen v parkovacích domech, ale i přímo na ulicích, bude v Plzni otázkou několika let.
Budoucností chytrých měst jsou podle Svobody vozidla na elektropohon: „Poptávka po budování rychlonabíjecích stanic roste velmi rychle, protože to zatraktivní město. Turista nechá auto nabíjet a jde se podívat za památkami,“ nastínil Svoboda.